دستمزد کمیسیون املاک و مشاورین با نرخ اتحادیه و عرف بازار

دستمزد کمیسیون املاک

سوالی که برای خیلی از خریداران ملک و به ویژه خریداران پنت هاوس وجود دارد این است: حق کمیسیون مشاورین املاک چگونه محاسبه می‏گردد؟
اگر ارزش ملک تا سقف پانصد میلیون تومان باشد مشاور املاک مجاز است معادل نیم درصد ارزش ملک خرید و فروش شده را به صورت نیم درصد از فروشنده و نیم درصد از خریدار به عنوان حق کمیسیون یا کارمزد یا دستمزد کمیسیون دریافت نماید. اما اگر ارزش ملک بیش از مقدار پانصد میلیون تومان باشد محاسبات متفاوت خواهد بود.

حق کمیسیون مشاورین املاک بر اساس مصوبات صنف مشاورین املاک و مستغلات برای هر نوع معامله اعم از زمین، خانه، تجاری، اداری و غیره بر اساس شاخصه های خاصی محاسبه می گردد. مشاورین املاک موظفند مطابق این دستورات، بر اساس تعرفه‌ ی اعلام شده از سوی اتحادیه مشاورین املاک شهرشان به صورت سالانه و مکتوب، از طرفین قرار داد معامله، کارمزد دریافت نمایند.

البته در بعضی از معاملات، خریدار یا فروشنده از قبل اعلام می کنند که پرداخت سهم ایشان بر عهده ی طرف دیگر است. اگرچه این کار قانونی نیست اما می تواند با توافق دو طرف صورت گیرد.
اما مشکل از کجا شروع می شود؟ مشکل معامله آن جایی ظهور می کند که برخی از مشاورین املاک و مستغلات، حق کمیسیون خودشان را بر اساس تعرفه های خود ساخته دریافت می کنند.  اگر خریدار یا فروشنده از تعرفه های رسمی اطلاع داشته باشند قطعا در این زمان بین این چند نفر اختلاف نظر ایجاد خواهد شد. معاملات زیادی فقط به همین دلیل فسخ شده اند.

به طور کلی یک مشاور املاک و مستغلات موظف است در مورد چگونی محاسبه دستمزد کمیسیون خود یا کارمزد معامله توضیحات لازم را به مراجعه کنندگان ارائه دهد. از آن جایی که مبالغ خرید و فروش پنت هاوس، مبالغ سنگینی هستند، لذا محاسبه ی دقیق دستمزد کمیسیون املاک بسیار مهم است.

حق کمیسیون املاک

فرمول محاسبه حق کمیسیون املاک

در این مطلب فرمول نحوه ی محاسبه ی ساده حق کمیسیون یا کارمزد املاک در خرید، فروش، رهن و اجاره ملک به ویژه پنت هاوس  را برای شما شرح می‌دهیم تا کاملا با آن آشنا گردید.

همانطور که بالاتر گفتیم تعرفه کمیسیون مشاورین املاک هر سال از سوی اتحادیه ی مخصوص مشاورین املاک و مستغلات تعیین می‌گردد. در سال ۹۷ حق کمیسیون خرید و فروش ملک در شهر تهران به شرح زیر اعلام شده است. لازم به ذکر است این تعرفه برای تمامی املاک تجاری، اداری و مسکونی یکسان می باشد و هیچ چیز خارج از آن صحیح نیست.

اگر ارزش ملک تا سقف پانصد میلیون تومان باشد مشاور املاک مجاز است معادل نیم درصد ارزش ملک خرید و فروش شده را به صورت نیم درصد از فروشنده و نیم درصد از خریدار به عنوان حق کمیسیون یا کارمزد یا دستمزد کمیسیون دریافت نماید.

 
اما اگر ارزش ملک بیش از مقدار پانصد میلیون تومان باشد مشاور املاک مجاز است تا پانصد میلیون، معادل نیم درصد ارزش ملک خرید و فروش شده را به صورت نیم درصد از فروشنده و نیم درصد از خریدار به عنوان حق کمیسیون یا کارمزد یا دستمزد کمیسیون دریافت نماید و برای مازاد آن نیز ۰.۲۵ درصد می توانند دریافت کنند.

مالیات بر ارزش افزوده بر دستمزد کمیسیون محاسبه شده

توجه داشته باشید به دستمزد کمیسیون محاسبه شده، مقداری مالیات بر ارزش افزوده نیز مطابق دستورات قانونی تعلق می‌گیرد که البته وظیفه ی پرداخت آن بر عهده ی خریدار و فروشنده می باشد. (مطابق قانون مالیات بر ارزش افزوده سال ۹۷ برابر با ۹ درصد است)

مشاور املاک و مستغلات

مثال پایین تر از پانصد میلیون از شیوه ی محاسبه دستمزد کمیسیون خرید و فروش ملک در مشاورین املاک و بنگاه های اقتصادی مجاز

فرض کنید ملکی به مبلغ چهارصد و پنجاه میلیون تومان معامله می‏شود. چون این مبلغ کمتر از رقم مجاز پانصد میلیون تومان است دستمزد کمیسیون مشاورین املاک شامل نیم درصد ارزش ملک به علاوه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده می باشد که از هر دو طرف دریافت می شود.
ارزش ملک فروخته شده ضربدر ۰.۵ درصد                            
تومان  ۲.۲۵۰.۰۰۰ =۰.۰۰۵ * ۴۵۰.۰۰۰.۰۰۰
دستمزد کمیسیون ضرب در ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده                                                      تومان           ۲۰۲.۵۰۰ = ۰.۰۹ * ۲.۲۵۰.۰۰۰
جمع دستمزد کمیسیون و مالیات بر ارزش افزوده برای هر طرف                                                              تومان  ۲.۴۵۲.۵۰۰ = ۲۰۲.۵۰۰  +  ۲.۲۵۰.۰۰۰
سهم پرداختی هر یک از طرفین قرارداد به بنگاه املاک                                                                  تومان  ۲.۴۵۲.۵۰۰

مثال بالای پانصد میلیون از شیوه ی محاسبه دستمزد کمیسیون خرید و فروش ملک در مشاورین املاک و بنگاه های اقتصادی مجاز
فرض کنید ملکی به مبلغ هشتصد میلیون تومان معامله می‏شود. چون ارزش ملک مورد معامله بیشتر از پانصد میلیون تومان است،.

مشاور املاک باید برای پانصد میلیون آن ۰.۵ درصد و برای ۳۰۰ میلیون مازاد آن ۰.۲۵ درصد از فروشنده و خریدار اخذ نماید. توجه داشته باشید به این مبلغ نیز ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز اضافه می گردد.

۵۰۰ میلیون ضرب در ۰.۵ درصد                     
تومان           ۲,۵۰۰,۰۰۰ = ۰.۰۰۵  * ۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰
۳۰۰ میلیون باقی مانده ضربدر ۰.۲۵ درصد                         
تومان       ۷۵۰,۰۰۰  = ۰.۰۰۲۵ * ۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
جمع دو عدد به دست آمده                           
تومان     ۳,۲۵۰,۰۰۰  = ۷۵۰,۰۰۰  +  ۲,۵۰۰,۰۰۰
دستمزد کمیسیون ضربدر ۹ درصد مالیات                                  
تومان  ۲۹۲,۵۰۰ = ۰.۰۹ *  ۳.۲۵۰.۰۰۰
جمع دستمزد کمیسیون با مالیات                                         
تومان   ۳.۵۴۲.۵۰۰  =  ۲۹۲,۵۰۰  +  ۳.۲۵۰.۰۰۰
سهم پرداختی هر یک از طرفین قرارداد به بنگاه املاک                                                                تومان     ۳.۵۴۲.۵۰۰

 

سایت پنت هاز جزء مشاوران املاک آنلاین است که به صورت تخصصی در زمینه خرید پنت هاوس، فروش پنت هاوس، اجاره پنت هاوس و طراحی پنت هاوس فعالیت می کند. قبل از هر اقدامی از راهنمایی کارشناسان، متخصصان و مشاوران املاک پنت هاوس در وب سایت پنت هاز بهره مند شوید.

به بحث وارد شوید

One thought on “دستمزد کمیسیون املاک و مشاورین با نرخ اتحادیه و عرف بازار”

  • محمدرضا حیدری

    با سلام.
    همه ی گفته های شما درست اما فک کنم در آخر مجددا اشتباه حساب شد.مبلغ نیم درصد ارزش ملک اگر ۵۰۰میلیون باشد میشود ۲,۵میلون حالا این مبلغ باید تقسیم بر دو شود و بعد ارزش افزوده به آن اضافه شود.

    پاسخ دادن

مقایسه آگهی ها

مقایسه